CIT-8 tylko elektronicznie i tylko z podpisem kwalifikowanym
Po nowelizacji przepisów w październiku 2018 roku, organizacje pozarządowe roczną deklarację (CIT-8 wraz z ewentualnymi załącznikami) mogą złożyć tylko drogą elektroniczną. Ich potwierdzenie wymaga jednak podpisu elektronicznego. Nie wystarcza profil zaufany (tzw. ePUAP).
Czym jest podpis elektroniczny?
Jak podane inspor.org.pl jest to podpis w formie elektronicznej, składany za pomocą odpowiedniego urządzenia. Jest płatny. Służy do podpisywania m.in. dokumentów elektronicznych w przypadkach kontaktów z administracją oraz firmowych.
Cena takiego podpisu zależy od dostawcy, okresu ważności i wybranego urządzenia do składania podpisu. Zwykle jest to ok. 200-300 zł.
Jak złożyć deklarację CIT i PIT elektronicznie?
Istnieje kilka możliwości, ale wszystkie wymagają podpisu kwalifikowanego.
- Formularz interaktywny Ministerstwa Finansów – portal e-Deklaracje;
- Moduł finansowo-księgowy – jeśli wykorzystywany przez Twoją organizację program księgowy posiada taką opcję;
- Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD).
Gdy nie mam podpisu elektronicznego?
W takim przypadku, a ten dotyczy większości organizacji, zwłaszcza małych, istnieją trzy wyjścia:
- Sprawienie organizacji podpisu kwalifikowanego wraz z konieczną infrastrukturą sprzętową;
- Zlecenie biuru księgowemu, które posiada taki podpis, przygotowania deklaracji na podstawie przygotowanych przez organizację informacji;
- Samodzielne przygotowanie deklaracji CIT i przekazanie jej do biura księgowego, które przekaże je w naszym imieniu do Urzędu Skarbowego.
Wszystkie te opcje wymają jednak dodatkowych kosztów.
Więcej szczegółów na temat tej sprawy:
https://publicystyka.ngo.pl/elektroniczna-sprawozdawczosc-nie-do-spelnienia-dla-malych-organizacji
https://publicystyka.ngo.pl/nowa-oplata-za-prawo-do-zrzeszania-sie